Nya servicecenter på hjul ska ge nöjdare resenärer

När Keolis nu tar över trafiken i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och södra Stockholm görs en storsatsning på mer personlig service och bättre information till resenärerna. Därför lanserar man bland annat ett unikt koncept med mobila kundservicecenter.

– Det här är ett helt nytt koncept som ska förbättra kundservicen, säger Ted Stridsberg, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige.

Förutom 224 nya miljöbussar och fler kundvärdar kommer resenärerna även att upptäcka helt nya, vita skåpbilar med texten ”Kund- och trafikservice” på.

– Bilarna kommer att ha stora digitala skärmar med bland annat störningsinformation på, online och hela tiden uppdaterade. Här ska man även kunna skriva ut sin färdväg eller en tidtabell, säger Ted Stridsberg.

Att få fram ett bra system för störningsinformation till bussresenärer har länge varit en stor utmaning och var även en av punkterna som SL lyfte fram vid upphandlingen.

Idén med kundservicecenter kommer från Keolis i Frankrike. I Lyon byggde man nyligen små informationskiosker runt om i stadsmiljön på strategiska ställen med lyckat resultat.

– Vi valde att sätta hjul på våra för att vi tror att det passar vårt system bättre med mobila kundcenter. Om det blir en störning på till exempel tunnelbana eller pendeltåg kan vi placera ut dem på rätt ställe så att våra kunder får information så snabbt som möjligt, säger Ted Stridsberg.

Två mobila kundservicecenter kommer sattes i trafik den 22 augusti, ytterligare nio stycken ska tas i bruk successivt under hösten. Och enligt Ted Stridsberg är det inte omöjligt att det blir fler på sikt.

– Jag tror ju stenhårt på den här idén. Och det är en Keolis-produkt, så självklart tittar vi på möjligheterna att erbjuda den här servicen på fler ställen.

Text: Kristian Andersson Keolis Sveriges två nya trafikområden:Huddinge/Botkyrka/SöderortTrafikstart: 2011-08-22Uppdragsgivare: SLAntal bussar: 307Antal medarbetare: 1124Avtalstid: Sju år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.Omsättning: 670 mkr/år

Nacka/Värmdö

Trafikstart: 2011-08-22

Uppdragsgivare: SL

Antal bussar: 214

Antal medarbetare: 667

Avtalstid: Sju år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.

Omsättning: 425 mkr/år

Vill du veta mer om Keolis mobila kundcenter,kontakta   ted.stridsberg@keolis.selänk till annan webbplats