Nyheter

  • 2011-05-20

    Olyckan vid Slussen utreds

    Den allvarliga olyckan som inträffade vid Slussen i Stockholm i lördags utreds nu av Polisen. Det går i dagsläget inte att svara på när utredningen är klar. Polisen genomför både en teknisk utredning samt förhör med föraren och vittnen. Keolis Sverige stödjer Polisens utredning och gör även en egen intern utredning som komplement till polisens utredning.Säkerhet,  service, underhåll och kontroll - Säkerheten för förare och resenärer kommer alltid i första hand. Säkerheten är grunden för allt vårt arbete. Endast kontrollerade och trafiksäkra fordon får sättas i trafik. Om utredningen skulle komma fram till att det finns ett tekniskt fel på fordonet kommer alla bussar av samma typ att tas ur trafik för kontroll och åtgärd. säger Håkan Björk, teknik- och miljödirektör hos Keolis Sverige.Keolis Sverige har tydliga rutiner för service och underhåll. Varje buss funktionskontrolleras enligt en 11-punkters lista 1 gång per dygn. Planerat underhåll sker efter max 1 000 mil för denna busstyp i stadstrafik. Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.Fakta om bussen Den aktuella bussen är av märket Scania. En stadsbussmodell med låggolvsentré av årsmodell 1996. Bussen besiktigades och godkändes den 18 april 2011. Den 25 maj reparerades bussen för kärvande gasblockering, vilket medförde att det var svårt att gasa och att bromsen låg på. Vid reparationen byttes axeln till denna funktion på bromspedalen. Från reparationstillfället och fram till olyckan har inga anmärkningar funnits på bromspedalen. Snittåldern för Keolis Sveriges bussar är 6,5 år. Max tillåten ålder i SL-området är 16 år. Under sommaren och hösten 2011 sätter vi in 433 nya miljöbussar i trafik.