Uppdaterad 2016-02-17

Premiär för framtidens bussar

Den 15 juni är det premiär för Göteborgs första helt elektriska bussar. Med de ljudlösa och mer miljövänliga bussarna är Keolis med och skapar framtidens kollektivtrafik i våra växande städer.

Redan i dag bor hälften av världens befolkning i städer. År 2060 kommer det att vara två tredjedelar. Att bygga hållbara städer där förtätningen inte går ut över miljö och människors livskvalitet är en av framtidens stora utmaningar.

– Då är elektrifieringen av bussar och kollektivtrafik en av de viktigaste pusselbitarna. Den utvecklingen vill vi vara med och driva, säger Karl Orton, teknisk direktör i Keolis.

Med start den 15 juni rullar framtidens kollektivtrafik in i Göteborg. Tre helt elektriska bussar – och sju elektriska hybridbussar – som har utvecklats av Volvo Bussar och körs av Keolis kommer då att trafikera en helt ny busslinje mellan Johanneberg Science Park vid Chalmers, via Avenyn till Lindholmen Science Park på Hisingen. Busslinjen är en del av projektet ElectriCity som är ett samarbete mellan Volvokoncernen och tolv regionala intressenter.

– Studier pekar på att det globalt kommer att tillverkas 40 000 elbussar årligen redan år 2020. Det finns inte längre några tekniska eller kommersiella hinder för en satsning på elbussar. Det är en väsentlig skillnad i energieffektivitet jämfört med biogasbussar. För samma mängd gas som driver en gasbuss kan man få el till tre elbussar, konstaterar Håkan Agnevall, vd, Volvo Bussar.

Bild Volvo buses

Volvo vill vara världsledande på hållbara transporter och ligger med de nya helt elektriska bussarna i framkant av utvecklingen. Bussarna kan köras upp till 20 kilometer innan batterierna behöver laddas upp, vilket bara tar sex minuter. Totalt kan en övergång till helt elektriska bussar leda till 80 procent mindre energikonsumtion samtidigt som koldioxidutsläppen helt försvinner om förnybar el används. En annan betydande vinst är de minskade bullernivåerna. Enligt Världshälsoorganisationen WHO är trafikbuller det största miljöproblemet i EU, näst efter luftföroreningarna. 30 procent av befolkningen är utsatt för alltför högt trafikbuller, vilket kan leda till högt blodtryck, ökad risk för hjärtattack eller andra hjärt- och kärlsjukdomar.

– Med de nya, tysta bussarna kan vi utan att störa de boende köra på platser där det tidigare inte har varit möjligt, säger Karl Orton.

Håkan Agnevall konstaterar att Volvo Bussar och Keolis utvecklar framtidens hållbara kollektivtrafik tillsammans.

– Jag uppskattar vårt samarbete med Keolis. Vi försöker båda att ligga i framkant genom att ta stadstrafiken in i framtiden, säger Håkan Agnevall.

Fakta om Volvos nya elektriska bussar

Längd: 10,7 meter, vilket är en meter kortare än en normal stadsbuss. Bussen rymmer trots det fler passagerare.

På- och avstigning: Nära en tredjedel av bussens sida öppnas tack vare breda dörrar, vilket gör på- och avstigning snabb och smidig.

Laddning: Att ladda bussens fyra takmonterade batterier à 350 kilo tar sex minuter. De laddstationer som Volvo/Siemens använder kräver inget arbete från föraren. Bussen körs in under laddstationen och med hjälp av trådlöst nätverk kontrollerar stationen att bussen står rätt. Laddstationer finns vid ändhållplatserna. En av hållplatserna är belägen inomhus – något som är möjligt tack vare att bussen är helt emissionsfri.

Körsträcka: Bussen kan köra upp till 20 kilometer på en laddning. Den nya busslinjen är knappt åtta kilometer lång. Uppkoppling:

Resenärerna: För resenärerna finns det på hållplatserna tillgång till gratis höghastighetsinternet.

Stockholm:
Volvo, Vattenfall, SL och Keolis testar även laddhybrider i Stockholm. På linje 73 mellan Ropsten och Karolinska trafikerar åtta stycken laddhybrider. Det är en del av ett EU-projekt som ska pågå under två år.