Vanliga frågor när du söker jobb

Har min ansökan kommit in?

När ansökan har kommit in till oss går det automatiskt ut ett mail med en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan. Mailet skickas till den mailadress du angivit i din ansökan. Om du inte hittar någon bekräftelse från oss i din inkorg kan vårt bekräftelsemail ha hamnat i din skräppost. Ett tips är därför att alltid titta i skräpposten innan du tar kontakt med oss.

Hur gör jag om jag vill komplettera min ansökan?

Du kommer att kunna gå in och ändra i din ansökan ända fram till och med sista ansökningsdag. För att komplettera din ansökan loggar du in på ditt konto och ändrar i dina uppgifter.

Jag har redan sökt ett jobb hos er. Finns mina ansökningshandlingar sparade?

Om du har skapat en profil hos oss så finns dina ansökningshandlingar kvar, men du bör alltid aktivt söka de tjänster du är intresserad av. Se våra lediga tjänster här.

Jag har sökt jobb hos er. Vad händer sen?

För buss- och spårvagnsförare

  • Körtest: Du kan bli kallad till körtest antingen via e-post eller telefonsamtal. I vissa trafikområden genomförs intervjun i samband med, och före, körtestet. Din rekryterare kommer att informera dig om hur processen ser ut för just dig. För att kunna gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du bli godkänd på körtestet.
  • Intervju: På intervjun och information träffar vi dig och berättar om Keolis och arbetet som bussförare. På intervjun lämnar du referenser.
  • Referenser: Om du går vidare efter intervjun så tar vi kontakt med dina referenser.
  • Alkohol & Drogtest: Om du går vidare till anställning får du en kallelse till vår företagshälsopartner Avonova för ett alkohol- och drogtest.
  • Bakgrundskontroller: I vissa rekryteringar genomför vi bakgrundskontroller via extern leverantör. Syftet är att verifiera uppgifter och säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö för både medarbetare och resenärer.
  • Anställning: Inför kursstarten får du en kallelse till kurs och inbjudan till att skriva på ditt anställningsavtal. Anställningen börjar med introduktionskurs och lokalutbildning på din depå.

Läs mer om vår rekryteringsprocess

För andra roller

  • Arbetspsykologiska tester: Tidigt i rekryteringsprocessen använder vi arbetspsykologiska tester – ett logiskt problemlösningstest och ett personlighetstest. De bygger på vedertagen forskning och hjälper oss att på ett opartiskt sätt bedöma din matchning mot rollen. Testresultaten är en av flera pusselbitar i helhetsbedömningen och ligger till grund för det fortsatta urvalet.
  • Intervju: På intervjun träffar vi dig och berättar om Keolis och rollen du sökt.
  • Referenser: Om du går vidare efter intervjun så tar vi kontakt med dina referenser.
  • Alkohol & Drogtest: Om du går vidare till anställning får du en kallelse till vår företagshälsopartner Avonova för ett alkohol- och drogtest.
  • Bakgrundskontroller: I vissa rekryteringar genomför vi bakgrundskontroller via extern leverantör. Syftet är att verifiera uppgifter och säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö för både medarbetare och resenärer.

Läs mer om vår rekryteringsprocess

Sista ansökningsdag har passerat, hur gör jag då?

Om sista ansökningsdag har passerat är det tyvärr försent att söka till ett jobb då vi redan är i full gång med rekryteringen. Är du intresserad av att arbeta hos Keolis och ta del av framtida tjänster är du välkommen att prenumerera på lediga jobb. Då får du information om det dyker upp jobb som du kan vara intresserad av.

Kontakta rekryteringen

Vid frågor om rekrytering kontakta vår kandidatsupport på 08-51 90 22 96 på vardagar mellan klockan 09.00 och 12.00.