Uppdaterad 2019-06-24

Hussein och spårpoolsteamet är alltid redo att rycka ut

Hussein Dahir Abdi är nybliven teamchef och driftledare för Spårpoolen, en enhet som kör ersättningstrafik för både tåg och spårvagn i hela Västra Götaland.

Vad har du för bakgrund?

– Jag började som behovsanställd på Keolis 2014. När tjänsten som ersättande trafik- och driftledare utlystes efter ett år tyckte många kollegor och min personalplanerare att jag skulle söka. Och det gick ju bra. Det är roligt att vara ersättare för man jobbar på alla depåer och alla tider, och jag klarade att hantera stressen. Men jag tog busskörkort redan 2004 och körde bland annat färdtjänst. När Spårpoolen var helt nystartad sökte jag dit.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det är när vår uppdragsgivare Västtrafik ringer. Då måste jag släppa allt! De kan exempelvis vilja ha 13 bussar på olika ställen runt om i hela Göteborg. Jag har en telefon som Västtrafik använder och en för att ha kontakt med förarna. Och så kommunikationssystemet Rakel. Det gäller att klara mycket samtidigt. Västtrafikmobilen går före allt. Spårpoolen kan rycka ut dygnet runt. Här är den bemannad kl. 04.00 till 20.10 varje dag. Därefter är det driftledningen i Grimbo som tar över. En gång hade vi 140 körningar på 48 timmar. Då hade både tåg och spårvagn gått sönder samtidigt. Vi körde dygnet runt.

Vilka utmaningar har du?

– När vi ska köra ersättningstrafik är det jätteviktigt att få ihop tiderna med förarnas kör- och vilotider. Vi har långa körningar i hela länet. För förarna gäller det att kunna alla linjer.

Vad gör förarna i väntan på uppdrag?

– De sitter i pauslokalerna där de är stationerade och väntar på uppdrag. Varje buss har en mobiltelefon så jag skickar sms till förarna om hur de ska köra och så får de numret på tåget som de ska ersätta. De ska hela tiden vara beredda. Inom tio minuter ska de ha matat in uppgifter i färdskrivaren och vara färdiga i sina bussar.

Vad gör du själv när ni inte har uppdrag?

– Jag har teamchefsjobbet att sköta så jag har alltid något att göra. Det kan handla om att gå igenom Compass eller kontakta förare som är sjuka