Nyheter

  • 2015-09-21

    Citybanan tar resandet in
    i framtiden

    Tätare och punktligare pendeltågstrafik med mindre trängsel och bättre förbindelser – så ser scenariot ut efter Citybanans invigning 2017. Den nya tunneln mellan Tomteboda och Stockholms södra kommer att fördubbla spårkapaciteten på sträckan och innebära stora vinster för resenärerna i kollektivtrafiken. Getingmidja har kommit att betyda något helt annat än mellangärdet på en insekt för de hundratusentals stockholmare som varje dag reser med kollektivtrafiken i staden. Sträckan mellan Stockholms södra och Centralstationen har under decennier varit ökänd för sina överbelastade spår som inte sällan orsakat förseningar och frustration.

  • 2015-09-21

    Skjuts till kollo

    Cirka 35 familjer och 100 barn fick åka på Stockholms Stadsmissions kollo i sommar. I över 100 år har kolloverksamheten gett familjer i social och ekonomisk utsatthet chansen att lämna staden för lugn och ro på lägergården Vännebo.- Det betyder allt. Många har inte möjlighet att åka på semester, så att få komma till kollot och äta god mat, göra roliga aktiviteter och få gemensamma minnen är det bästa de har gjort, säger Sanna Elmquist, verksamhetsledare på Stockholms Stadsmission. Keolis är partnerföretag till Stadsmissionen och som en del av samarbetet står Keolis för resorna till kolloverksamheten.


  • 2015-09-21

    Planering - nyckeln till en effektiv kollektivtrafik

    För en utomstående är det inte alltid enkelt att förstå allt det arbete som ligger bakom en effektiv buss- och tågplanering. Men det är här grunden läggs för en stabil trafik som ger nöjda resenärer samtidigt som man kan skapa en resurseffektiv kollektivtrafik.För drygt 30 år sedan började dåvarande SL Buss använda planeringsverktyget HASTUS. Ett programstöd för framtagandet av tidtabeller, förartjänster och användandet av fordon. Nu har Keolis uppdaterat till en ny version av planeringsverktyget, HASTUS 2014. Programmet har bland annat fått bättre optimeringsalgoritmer än tidigare versioner. En optimerad trafikplanering gör det möjligt att använda färre antal fordon och minska andelen oproduktiva timmar och kilometrar. - På så sätt kan arbetstiden utnyttjas på ett mer effektivt sätt. Det innebär reducerade kostnader för våra kunder, säger Odd-Jørgen Sagdahl, chef för den nordiska marknaden på GIRO som utvecklat HASTUS. Bra planering ger samhällsekonomiska vinster - Vi har lagt stor vikt vid att det ska vara enkelt att skapa alternativa lösningar och kunna jämföra dessa. Keolis använder t ex våra moduler för körtidsanalys och linjenätsoptimering. De bidrar till mer korrekta körtider i planläggningen och att de olika linjerna korresponderar bättre med varandra. I slutändan innebär det en mer effektiv och förutsägbar resa för resenären, berättar Odd-Jørgen Sagdahl. - Bland de stora svenska bussbolag som använder HASTUS ligger Keolis helt klart i framkant, säger Odd-Jørgen Sagdahl. Planeringschef Oscar Lefwerth på Keolis lyfter fram samma fördelar som Odd-Jørgen Sagdahl. - Genom att vi får större möjlighet att testa olika lösningar kan vi välja den lösning som är till störst nytta för resenärerna samtidigt som vi använder våra resurser effektivare. I förlängningen betyder det att vi kan lägga bra, kostnadseffektiva anbud och samtidigt klara alla högt ställda krav som våra uppdragsgivare ställer på oss trafikoperatörer.


  • 2015-09-18

    Keolis deltar i bilfri dag

    På lördag arrangerar Stockholms stad eventet – I stan utan min bil. Keolis kommer vara på plats i Kungsträdgården för att träffa resenärer och visa upp Stockholms miljövänliga laddhybridbussar. Som kollektivtrafikföretag är Keolis med och bidrar till en bättre miljö varje dag. I en vanlig bil går det nämligen bara in fem personer, men i en buss går det in upp till 140 resenärer. Våra laddhybrider är dessutom ännu bättre för miljön än vanliga bussar. Visste du till exempel att en laddhybridbuss minskar de farliga koldioxidutsläppen med cirka 90 procent jämfört med en buss av äldre modell.

  • 2015-09-17

    Guide till Nordic Rail

    Den 6 – 8 oktober är det dags för Nordic Rail, Elmia, Jönköping. Här är Keolis guide till några av de mest intressanta seminarierna. Vi ses på Elmia!

    6 oktober
    Case studie of tram cities of Aarhus and Tampere
    Kl. 11 - 11.40
    Tramways in the Nordic Contries
    Kl. 13 - 14.30
    Automatic driverless urban train. Electric bus system – creating the cities of tomorrow Kl. 14.45 - 15.25

    7 oktober

    Utredningen om järnvägens organisation
    Kl. 11 – 11.40
    CBTC/Urban Automated and driverless metros
    Kl.11 – 11.40
    Upphandling, avtalsformer och affärsutveckling
    Kl.14.45 – 15.25

    8 oktober

    Framtidsspaning, väg och järnväg år 2050
    Kl.9 – 9.40
    Spårväg eller buss i kollektivtrafiken
    Kl.11 – 11.40
    Tillgänglighet, service och underhåll
    Kl.14.45 – 15.25
    Integrerat tågunderhåll
    Kl.16.46 – 17.25

    Se hela programmet härlänk till annan webbplats