Uppdaterad 2023-05-02

Martin – Sveriges näst yngsta bussförare

Martin Henriksson

Intresset för kollektivtrafik och bussar har funnits med sedan barnsben hos artonårige Martin Henriksson. Martin går Fordons- och transportprogrammet med inriktning persontransporter på Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga. Slutpraktiken på Fredriksdalsdepån har precis avslutats och vi passade på att ställa några frågor till Sveriges näst yngsta bussförare om hans tankar kring yrket, framtiden och hur man egentligen kan locka fler unga till att bli bussförare.

Martin brinner för tre saker: Kollektivtrafik, musik och att göra folk glada.

– När jag glider genom stan i en buss med en kaffekopp till hands, lyssnar på morgonradion och hälsar på resenärerna, då är jag lycklig! berättar Martin.

Glädjen är ju obeskrivlig när man var liten och mamma ropade ”Nu kommer bussen!”. Sen släppte aldrig den glädjen, utan jag fortsatte drömma om att själv sitta där bakom ratten en vacker dag. Och nu har det blivit verklighet!

På Fordons- och transportprogrammet med inriktning persontransporter får vi framför allt lära oss att köra buss. Men också om saker runtomkring, som hur man bemöter resenärer, planerar rutter, biljettsystem och så vidare, berättar Martin.

Hur ser en vanlig dag ut för dig nu under praktiken?
– Här på Keolis är varje dag unik! Under första halvan av praktiken fick jag vara med utbildningsgruppen och lära mig linjerna, och under andra halvan fick jag köra i trafik med handledare. Men jag har också fått vara med och sett mycket annat, såsom verkstaden, tvätthallen, trafikledningen och så vidare. Det var varit väldigt varierande, lärorikt och framför allt kul!

Vad är det roligaste/mest utvecklande med att arbeta här?
– Det roligaste är helt klart kollegorna. Vilken härlig stämning! Man känner sig väldigt välkommen och får många goda skratt.

Och det mest utvecklande är trafiken. Det är så mycket rörelse, cyklister, fotgängare, mopeder och bilar - det händer saker hela tiden. Så här i stan får man verkligen lära sig att ta det lugnt, planera sin körning och titta långt fram för att se allting. Det kommer jag ha stor nytta av framöver!

Vad är planen efter studenten senare i vår?
– Det är faktiskt en väldigt bra fråga. Jag har nu haft tre väldigt bra praktikplatser som alla har varit nöjda, så med andra ord kan man säga att jag har tre företag som vill ha mig. Så jag har väldigt mycket valmöjligheter!

Medelåldern i branschen är hög och många går i pension framöver vilken gör att vi har ett stort rekryteringsbehov både nu och framöver. Vad tror du kan locka fler unga att bli bussförare och exempelvis välja Transportprogrammets inriktning bussförare?
– Det är märkligt att det inte är fler som söker, eftersom det är en bra utbildning som verkligen ger jobb. Men jag tror många inte ens vet att transportprogrammet finns, så man skulle behöva prata mer om det med högstadieelever.

Men det är också många som valt andra program som kommer på idén att köra buss efter studenten, men då är man återigen för ung. Och fram tills man fyllt 24 har man antagligen hittat ett annat jobb, så jag tror man skulle behöva minska åldersgränsen för att ta busskörkortet privat också, berättar Martin.

Vill du också ta plats i förarsätet? Det finns flera möjliga vägar till busskörkortet:

Gymnasieutbildning
För att bli bussförare väljer du inriktning transport på fordons- och transportprogrammet. På vissa gymnasium blir du färdigutbildad bussförare direkt efter studenten.
Fråga din studie- och yrkesvägledare.

Vuxenutbildning
Du kan utbilda dig till bussförare via Komvux. Det är fritt för samtliga att ansöka och man kan även få möjlighet till studiemedel. Besök din kommuns hemsida för mer information.

Arbetsmarknadsutbildning
Anordnas av Arbetsförmedlingen för dig som är arbetslös. Kontakta din handläggare för mer information.

Utbildning via Keolis
Keolis bedriver periodvis även egna utbildningar i samarbete med trafikskolor där blivande förare rekryteras och erbjuds betald D-körkortsutbildning och yrkesförarbevis. Dessa läggs ut löpande under keolis.se/jobb