Karl Orton: Elektrifieringen förändrar allt – och vi förändras med den

Karl Orton

När vi ställer om till en mer elektrifierad fordonsflotta förändras arbetet i hela Keolis organisation – från trafikplanering och verkstad till IT och ledarskap. Elektrifieringen handlar inte bara om ny teknik, utan om nya arbetssätt, ny kompetens och ett gemensamt lärande. Samtidigt är det en utveckling där vi är med och driver branschen framåt mot en mer hållbar och framtidsinriktad kollektivtrafik.

En omställning som påverkar hela kedjan

Elektrifieringen innebär en av de största förändringarna i Keolis historia. Nya system, nya rutiner och nya kompetenser formar hur vi arbetar – varje dag.

Det här är inte bara ett teknikskifte, utan ett paradigmskifte för hela vår organisation, säger Karl Orton, teknisk direktör på Keolis Sverige.

Många yrkesroller påverkas, och flera helt nya har tillkommit. Trafikplanerarna behöver ta hänsyn till batterikapacitet och laddinfrastruktur när omlopp planeras. Verkstäderna arbetar med högvoltssystem som kräver nya säkerhetsrutiner. Driftledningen följer laddsekvenser i realtid för att säkerställa att fordonen är korrekt anslutna.

Även IT och fordonsanskaffning har fått nya roller i kedjan. Nya digitala verktyg har utvecklats för att stödja driften, och frågor som batteristorlek, livslängd och återbruk har blivit en självklar del av planeringen.

– Vi har till och med nya roller som ansvarar för laddinfrastrukturen, som ser till att utrustningen fungerar och följer upp felanmälningar, berättar Karl.

Nya krav – nya arbetssätt

Övergången till eldrift har också förändrat synen på fordonens drift och underhåll.

– Att “tanka” tar längre tid än tidigare, och eftersom elpriset ändras var femtonde minut har laddningen blivit en strategisk fråga. Det handlar inte längre bara om att ladda, utan när och hur, säger Karl.

Vädret påverkar dessutom räckvidden mer än tidigare.

– Tillsatsvärmarna ombord har blivit avgörande vid kall väderlek. Fungerar de inte, så sjunker räckvidden avsevärt.

Och eftersom elbussarna är dubbelt så dyra som traditionella bussar krävs nya prioriteringar.

– Vi behöver tänka mer på reparation än utbyte. Det handlar om att förlänga livslängden på komponenter och samtidigt säkerställa att alla säkerhetsrutiner för arbete med högvolt följs fullt ut.

En lärande organisation i förändring

Med cirka 5 000 medarbetare påverkas hela Keolis av omställningen.

– Det finns ingen kurs som ger alla svar. Elektrifieringen är en resa där varje medarbetare behöver fundera på hur den nya tekniken påverkar det egna arbetet. Det är en lärprocess som kräver både nyfikenhet och ansvar, säger Karl Orton.

Han ser samtidigt stora möjligheter:

Vi är i en branschförändring – och vi är ledande i den. Elektrifieringen driver utveckling, stärker vårt varumärke och gör oss till en ännu mer attraktiv arbetsgivare.

Mot framtidens kollektivtrafik

Keolis elektrifiering handlar inte bara om nya bussar – utan om ett nytt sätt att tänka, planera och samarbeta. Det är en resa som kräver både teknik, kunskap och engagemang – och som på sikt bidrar till en mer hållbar kollektivtrafik för alla.