Elektrifieringen förändrar kollektivtrafiken i grunden. För att hantera komplexiteten – och samtidigt ligga steget före i driften – har Keolis utvecklat KeOps, ett system byggt med interna krafter under flera år. Resultatet är ett verktyg som ger oss en gemensam lägesbild, automatiserar avgörande moment och stärker vår position som en operatör i framkant.

Från vänster: Leo Sten och Hans-Petter "HP" Larsson
KeOps används idag i våra verkstäder, drift- och trafikledningar för att övervaka, analysera och automatisera delar av den dagliga verksamheten. Systemet sammanställer realtidsdata från flera källor – allt från fordonsstatus och felanmälningar till laddnivåer, temperaturer och batterihälsa.
Syftet är enkelt: att förstå läget snabbare än vi hinner upptäcka det manuellt. När något avviker flaggas det direkt så att åtgärder kan sättas in i tid – innan det påverkar resenären.
KeOps startade som ett konkret behov av att skapa en gemensam och tillförlitlig lägesbild om fordonstillgång mellan verkstad och driftledning.
Leo Sten, planeringsspecialist inom trafikplaneringen och Hans-Petter "HP" Larsson, vice IT-direktör och chef för IT Produktionssystem är utvecklarna bakom KeOps.
En del av framgången med KeOps är att vi på ett väldigt bra sätt har kunnat kombinera våra färdigheter och erfarenheter, både inom IT-utveckling och verksamhetskunskap säger HP.
Leo har utvecklat användargränssnittet och många smarta funktioner genom sitt verksamhetsperspektiv som planeringsspecialist medans HP fokuserat på den tekniska utvecklingen “under huven”, arkitekturen och den långsiktiga förvaltningen av KeOps.
Tillsammans har de drivit utvecklingen som pågått i över fyra år – med användarnas verkliga behov som kompass. Detta har skapat ett system som kan skalas upp i takt med att vår elbussflotta växer och att nya krav från verksamheten tillkommer.
Vi har tagit många små steg och inte gjort en “big bang”. Att vi inte byggt ett stort system i ett svep har gett oss möjligheten att testa, lära och förbättra längs vägen. Det innebär att vi idag har ett system som är enkelt, tillgängligt, intuitivt, konfigurerbart och där vi snabbt kan lägga till nya funktioner och trafikområden. Det är därför KeOps fungerar i praktiken, säger Leo.
Elektriska fordon genererar enorma mängder data: energiförbrukning, förväntad räckvidd, laddmönster, batteritemperaturer, degradering, fordonsuppdrag, felkoder och mer.
Att hantera det manuellt skulle vara orealistiskt.
– KeOps filtrerar och prioriterar all information och skapar larm när en avvikelse riskerar att påverka trafiken, till exempel när ett batteri ser ut att inte räcka hela vägen genom ett omlopp, säger Leo.
Med KeOps får verkstad, drift- och trafikledning samma lägesbild i realtid. Det gör att vi kan agera innan problem uppstår. Den typen av förvarning minskar stress, skapar trygghet och eliminerar ”räckviddsångest”.
Ett typiskt exempel är att verkstaden ser tidigt att en värmare drar onormalt mycket effekt. Drift- och trafikledningen kan då parallellt börja planera ett fordonsbyte.
KeOps nominerades 2025 till Keolis Innovation Awards, en tävling som syftar till att lyfta fram och marknadsföra lokala innovationer från hela världen. I årets upplaga var 137 bidrag från hela Keolis koncern med och tävlade. Systemet blev en av tre finalister i kategorin Planet & Operational Excellence.
– Priset gick till ett annat bidrag, men nomineringen i sig visar att vårt interna utvecklingsarbete håller internationell nivå. Så trots att vi inte vann är vi inte bittra, säger HP.
– Vi utgår alltid ifrån användarna och vi kommer att fortsätta utveckla KeOps användarcentrerat, precis som vi gjort hittills, säger Leo.
Några av de utvecklingsspår som diskuteras är vidareutveckling av prediktionsmotorn, integrering av externa datakällor som väderprognoser och trafiksituation samt avancerad analys av batterislitage och optimerad fordonsanvändning baserat på batterihälsa.
Arbetet med KeOps fortsätter och är en viktig del av Keolis resa mot en smartare och mer hållbar och optimerad fordonsflotta.